Skip to main content

Lične strategije za poboljšanje medijske pismenosti (2. deo)



U prethodnom postu govorili smo o nekim strategijama za poboljšanje medijske pismenosti koje sami možete primenjivati. Danas govorimo o još nekim tehnikama kao što su proveravajte svoj mentalni kod, stičite raznovrsno i korisno znanje, imajte u vidu kontinuum stvarnost-mašta, pravite poređenja medijskih kanala.
1. Proveravajte svoj mentalni kod
U ovom delu važno je postaviti sebi pitanja koja se tiču zadovoljavanja sopstvenih potreba i potreba medija. Dakle, da li ste vi programirali svoje korišćenje medija da bi zaovoljili sopstvene potrebe ili ste programirani tako da medije koristite zadovoljavajući njihove potrebe? Ovi odgovori doprinose osvešćivanju korišćenja medija i omogućavaju vam da medije maksimalno koristite za zadovoljavanje sopstvenih potreba, dakle, tako da vam služe.
2. Stičite raznovrsno i korisno znanje 

Svakako da uvek postoji raskorak  između trenutnog i željenog znanja. Danas, vi mnoge informacije i znanja o temi koja vas zanima možete da steknete sami, i to upravo putem medija. Međutim, ovde je bitno unapred osvestiti šta i kako želimo da saznamo i kolika je naša motivacija za nekim znanjem. U suprotnom, nećemo dobiti informacije koje želimo, već one koje nam mediji nametnu.
3. Imajte u vidu kontinuum stvarnost-mašta
U medijima je posebno važno osvestiti da ništa nije samo stvarnost ili samo mašta već se radi o kontinuumu. Svaka emisija, serija, reality show koji pogledate ima elemente i stvarnosti i mašta. Zato je ovde poruka koju šalju mediji jako bitna. Važno je raščlaiti poruku na sastavne delove, a zatim odrediti koji delovi su stvarni, a koji su deo mašte. Granicu između stvarnosti i mašte je jako teško odrediti, zato budite obazrivi.
4. Pravite poređenja medijskih kanala  
S obzirom na to da se informacije jako brzo šire, a da medijske poruke mogu imati različite ciljeve, ako obratite pažnju primetićete da ista informacija može biti različito prenešena. Npr. ista vest u nedeljnim novinama i nekom veb-sajtu i portalu može imati dosta sličnosti, ali i dosta razlika. Ovde je poželjno da pokušate da sami osmislite da istu vest prenesete putem više medijskih kanala, na taj način primetićete koliko sam kanal kojim prenosimo informacije može imati veliki uticaj na poruku i njeno značenje koje medij šalje.
U sledećem postu govorićemo o prestale tri tehnike koje možete da koristite svakodnevno za poboljšanje svoje medijske pismenosti. 👉

Više o temi možete pronaći u: 👇
Poter, Dž. (2011) Medijska pismenost, Beograd, Clio. 


Comments

Popular posts from this blog

Lične strategije za poboljšanje medijske pismenosti (1. deo)

         U ovom postu probaćemo da predstavimo neke od mnogobrojnih ličnih strategija za razvijanje medijske pismenosti. O ovome se ne govori puno, odnosno mnogo češće se govori o samom fenomenu i teorijskim pogledima na njega, a manje o nečemu praktičnom poput ličnih strategija koje možete vežbati svakodnevno. Kroz ove strategije vi ćete steći uvid u proces uticaja medija i kontrola nad ovim procesom će biti olakšana. Cilj je da poboljšate svoj nivo medijske pismenosti, osvestite uticaj koji mediji imaju na nas i dobijete inspiraciju za dalje medijsko obrazovanje.  Neke od tehnika:    Ojačajte svoj lični položaj  Koncentrišite se na korisnost kao cilj  Budite potpuno svesni izloženosti uticaju medija  Proverite svoj mentalni kod  Stičite raznovrsno i korisno znanje Imajte u vidu kontinuum stvarnost- mašta  Pravite poređenja medijskih kanala  Proveravajte svoje stavove  Menjajt...

Lične strategije za poboljšanje medijske pismenosti (3. deo)

                 U prethodna dva posta govorili smo o tehnikama za poboljšanje medijske pismenosti. Sada ćemo govorite o preostale tri- proveravajte svoje stavove, menjajte svoje ponašanje, preuzimajte ličnu odgovornost. 1. Proveravajte svoje stavove                 U društvu ćete vrlo često pronaći kritike televizije koje su jako nedosledne. Na primer, neka istraživanja su pokazala da većina smatra da na televiziji ima previse scena nasilja i seksa. S druge strane, kada govorimo o konkretnim serijama vrlo mali broj ljudi će se složiti sa istim ovim stavom. Ovde je važno da preispitate svoje stavove u smislu da razumete kako su oni formirani, da li zauzimate neki stav pre nego što uzete sve dostupne informacije, podatke, argumente u obzir, da li su stavovi koje imate konzistentni, da li svoje stavove sprovodite u praksi?...