Skip to main content

Lične strategije za poboljšanje medijske pismenosti (1. deo)


         U ovom postu probaćemo da predstavimo neke od mnogobrojnih ličnih strategija za razvijanje medijske pismenosti. O ovome se ne govori puno, odnosno mnogo češće se govori o samom fenomenu i teorijskim pogledima na njega, a manje o nečemu praktičnom poput ličnih strategija koje možete vežbati svakodnevno. Kroz ove strategije vi ćete steći uvid u proces uticaja medija i kontrola nad ovim procesom će biti olakšana. Cilj je da poboljšate svoj nivo medijske pismenosti, osvestite uticaj koji mediji imaju na nas i dobijete inspiraciju za dalje medijsko obrazovanje. 
Neke od tehnika: 
  1.  Ojačajte svoj lični položaj 
  2. Koncentrišite se na korisnost kao cilj 
  3. Budite potpuno svesni izloženosti uticaju medija 
  4. Proverite svoj mentalni kod 
  5. Stičite raznovrsno i korisno znanje
  6. Imajte u vidu kontinuum stvarnost- mašta 
  7. Pravite poređenja medijskih kanala 
  8. Proveravajte svoje stavove 
  9. Menjajte svoje ponašanje 
  10. Preuzmite ličnu odgovornost 
U ovom delu ćemo predstaviti neke od ovih 10 tehnika, a ostale očekujte u narednim postovima. 
1. Ojačajte svoj lični položaj 
                Vaš lični položaj je kombinacija svesti o sopstvenim ciljevima i želje i energije za nalaženje informacija i sticanje iskustva za ostvarivanje ciljeva. Zato svoje ciljeve morate analizirati. Šta vas čini zaista srećnim? Šta stvarno želite da ostvarite u životu? Da li su vaši odgovori na ova pitanja programirani od medija? 
                Pored toga morate biti spremniji da ulažete mentalne napore. Na primer, televizija u odnosu na štampane medije zahteva manje mentalne napore. Dakle, veličinu mentalnog napora pri gledanju televizije možete da odredite sami. Kontrola nad mentalnim naporom podrazumeva i kontrolu nad nivoom učenja. Što je veći napor koji uložimo povećavamo nivo razumevanja, učenja, sećanja. 
2. Koncentrišite se na korisnost kao cilj 
                Prilikom susreta sa različitim medijima trebalo bi osvestiti sa kojim ciljem im pristupamo i zbog kojih ciljeva ih koristimo. Trebalo bi postaviti sebi pitanja poput “S kojim ciljem koristim medije?”, “Da li ovi sadržaji imaju neku korist za mene?”, “Da li pristupam sadržajima bez ikakvog promišljanja, da li uzimam ono što mi se prosto nudi?” i tome slično. Bitno je da masovni mediji budu sredstvo u vašim rukama, a ne obrnuto. 
  3. Budite potpuno svesni izloženosti uticaju medija 
                Preporučuje se da tokom jedne nedelje u godini vodite dnevnik o vašoj izloženosti medijima. Na ovaj način možete pratiti promene vezano za vasa interesovanja, medije koje najčešće koristite i slično. Poželjno je da u jednom trenutku povećate broj sajtova koje posećujete, slušate novu muziku, čitate druge nove, pratite neki novi televizijski kanal. Ovo vam se možda neće svideti, ali će svakako uticati na vaše dosadašnje iskustvo koje imate sa medijima i na poruke koje ste do sada dobijali putem medija. 

O ostalim tehnikama govorićemo vam detaljnije u naredna dva posta. 👉

Više o temi možete pronaći u: 👇
Poter, Dž. (2011) Medijska pismenost, Beograd, Clio. 



Comments

Popular posts from this blog

Lične strategije za poboljšanje medijske pismenosti (2. deo)

U prethodnom postu govorili smo o nekim strategijama za poboljšanje medijske pismenosti koje sami možete primenjivati. Danas govorimo o još nekim tehnikama kao što su proveravajte svoj mentalni kod, stičite raznovrsno i korisno znanje, imajte u vidu kontinuum stvarnost-mašta, pravite poređenja medijskih kanala . 1. Proveravajte svoj mentalni kod U ovom delu važno je postaviti sebi pitanja koja se tiču zadovoljavanja sopstvenih potreba i potreba medija. Dakle, da li ste vi programirali svoje korišćenje medija da bi zaovoljili sopstvene potrebe ili ste programirani tako da medije koristite zadovoljavajući njihove potrebe? Ovi odgovori doprinose osvešćivanju korišćenja medija i omogućavaju vam da medije maksimalno koristite za zadovoljavanje sopstvenih potreba, dakle, tako da vam služe. 2. Stičite raznovrsno i korisno znanje  Svakako da uvek postoji raskorak   između trenutnog i željenog znanja. Danas, vi mnoge informacije i znanja o temi koja vas ...

Lične strategije za poboljšanje medijske pismenosti (3. deo)

                 U prethodna dva posta govorili smo o tehnikama za poboljšanje medijske pismenosti. Sada ćemo govorite o preostale tri- proveravajte svoje stavove, menjajte svoje ponašanje, preuzimajte ličnu odgovornost. 1. Proveravajte svoje stavove                 U društvu ćete vrlo često pronaći kritike televizije koje su jako nedosledne. Na primer, neka istraživanja su pokazala da većina smatra da na televiziji ima previse scena nasilja i seksa. S druge strane, kada govorimo o konkretnim serijama vrlo mali broj ljudi će se složiti sa istim ovim stavom. Ovde je važno da preispitate svoje stavove u smislu da razumete kako su oni formirani, da li zauzimate neki stav pre nego što uzete sve dostupne informacije, podatke, argumente u obzir, da li su stavovi koje imate konzistentni, da li svoje stavove sprovodite u praksi?...