U ovom
postu probaćemo da predstavimo neke od mnogobrojnih ličnih strategija za razvijanje medijske pismenosti. O ovome se ne
govori puno, odnosno mnogo češće se govori o samom fenomenu i teorijskim
pogledima na njega, a manje o nečemu praktičnom poput ličnih strategija koje
možete vežbati svakodnevno. Kroz ove strategije vi ćete steći uvid u proces uticaja
medija i kontrola nad ovim procesom će biti olakšana. Cilj je da poboljšate svoj nivo medijske pismenosti, osvestite uticaj koji mediji imaju na nas i dobijete inspiraciju za dalje medijsko obrazovanje.
Neke od tehnika:
- Ojačajte svoj lični položaj
- Koncentrišite se na korisnost kao cilj
- Budite potpuno svesni izloženosti uticaju medija
- Proverite svoj mentalni kod
- Stičite raznovrsno i korisno znanje
- Imajte u vidu kontinuum stvarnost- mašta
- Pravite poređenja medijskih kanala
- Proveravajte svoje stavove
- Menjajte svoje ponašanje
- Preuzmite ličnu odgovornost
U ovom delu ćemo predstaviti neke
od ovih 10 tehnika, a ostale očekujte u narednim postovima.
1. Ojačajte svoj
lični položaj
Vaš lični
položaj je kombinacija svesti o sopstvenim ciljevima i želje i energije za
nalaženje informacija i sticanje iskustva za ostvarivanje ciljeva. Zato svoje
ciljeve morate analizirati. Šta vas čini zaista srećnim? Šta stvarno želite da
ostvarite u životu? Da li su vaši odgovori na ova pitanja programirani od
medija?
Pored
toga morate biti spremniji da ulažete mentalne napore. Na primer, televizija u
odnosu na štampane medije zahteva manje mentalne napore. Dakle, veličinu
mentalnog napora pri gledanju televizije možete da odredite sami. Kontrola nad
mentalnim naporom podrazumeva i kontrolu nad nivoom učenja. Što je veći napor
koji uložimo povećavamo nivo razumevanja, učenja, sećanja.
2. Koncentrišite se
na korisnost kao cilj
Prilikom susreta sa
različitim medijima trebalo bi osvestiti sa kojim ciljem im pristupamo i zbog
kojih ciljeva ih koristimo. Trebalo bi postaviti sebi pitanja poput “S kojim
ciljem koristim medije?”, “Da li ovi sadržaji imaju neku korist za mene?”, “Da
li pristupam sadržajima bez ikakvog promišljanja, da li uzimam ono što mi se
prosto nudi?” i tome slično. Bitno je da masovni mediji budu sredstvo u vašim
rukama, a ne obrnuto.
Preporučuje
se da tokom jedne nedelje u godini vodite dnevnik o vašoj izloženosti medijima.
Na ovaj način možete pratiti promene vezano za vasa interesovanja, medije koje
najčešće koristite i slično. Poželjno je da u jednom trenutku povećate broj
sajtova koje posećujete, slušate novu muziku, čitate druge nove, pratite neki
novi televizijski kanal. Ovo vam se možda neće svideti, ali će svakako uticati
na vaše dosadašnje iskustvo koje imate sa medijima i na poruke koje ste do sada
dobijali putem medija.
O ostalim tehnikama govorićemo vam detaljnije u naredna dva posta. 👉
Više o temi možete pronaći u: 👇
Poter, Dž. (2011) Medijska pismenost, Beograd, Clio.
Poter, Dž. (2011) Medijska pismenost, Beograd, Clio.
Comments
Post a Comment